Zgodnie z przepisami regulującymi czas pracy kierowców, podlega on ścisłym ograniczeniom, których należy bezwzględnie przestrzegać, w celu uniknięcia dotkliwych kar finansowych. Czas ten regulowany jest przez rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i ustawę z dnia 16 kwietnia 2004 roku. Ile wynosi czas pracy kierowcy?

Ile wynosi czas pracy kierowcy?

Zgodnie z wyżej wymienionymi przepisami, dopuszczalny czas pracy kierowcy, zarówno dzienny, jak i tygodniowy jest limitowany. Poniżej postaramy się dokładnie przedstawić jak wyglądają takie limity w zależności od okresu pracy, branego pod uwagę.

Dzienne limity czasu pracy dla kierowców

ile wynosi czas pracy kierowcyMaksymalny, dzienny czas aktywnej pracy kierowcy wynosi dziewięć godzin. Dodatkowo, po czterech i pół godziny, kierowca zobowiązany jest zrobić przerwę, trwającą 45 minut. Po tym czasie, kierowca może kontynuować jazdę przez kolejne cztery i pół godziny. Zgodnie z regulacjami, przerwa może być podzielona na dwie krótsze, wynoszące odpowiednio: pół godziny i piętnaście minut. Dodatkowo, nie więcej niż dwa razy w tygodniu, dzienny limit czasu pracy kierowcy może być podniesiony do dziesięciu godzin.

Tygodniowe limity czasu pracy kierowców

W przeciągu jednego tygodnia, kierowca może spędzić za kierownicą maksymalnie pięćdziesiąt sześć godzin. Oprócz tego, należy pamiętać, że przepisy ograniczają również czas pracy kierowcy w dwóch następujących po sobie tygodniach i wynosi on maksymalnie dziewięćdziesiąt godzin. Kary, grożące za nieprzestrzeganie czasu pracy. Jak wspomniano wcześniej za nieprzestrzeganie przepisów limitujących dzienny i tygodniowy czas pracy kierowcy, i kierowca, i właściciel firmy transportowej może ponieść dotkliwe kary finansowe. Wysokość tych kar, zależna jest od tego, jaka służba wystawia mandat za nieprzestrzeganie przepisów. Nieprzestrzeganie maksymalnego tygodniowego czasu pracy kierowcy, lub limitu czasu pracy dwóch następujących po sobie tygodni, ze strony Państwowej Inspekcji Pracy, grozi mandatem w wysokości dwóch tysięcy złotych. Natomiast wysokość mandatów wystawianych przez Inspekcję Transportu Drogowego zależna jest od ilości godzin, o jaką kierowca przekracza dostępne limity. Sto złotych kary, zapłaci kierowca za przekroczenie tygodniowego limitu o nie więcej, niż dwie godziny. Za przekroczenie tygodniowego limitu czasu pracy większe niż dwie godziny, a nie większe niż dziesięć godzin, kierowca dostanie mandat w wysokości dwustu złotych. Natomiast przekroczenie limitu o więcej niż dziesięć godzin, skutkuje wystawieniem mandatu przez Inspekcję Transportu Drogowego, o wysokości trzystu złotych.

Praca w zawodzie kierowcy – zalety?

Kiedy znamy już limity pracy kierowcy, warto byłoby się zastanowić czy taka praca w ogóle nam odpowiada. Specyfika pracy za kółkiem sprawia, że dla jednych będzie to wymarzony zawód, inni zaś będą w tej pracy zdecydowanie się męczyć. Zastanówmy się więc jakie są największe zalety tego rodzaju pracy, o których często mówią sami kierowcy. Zawodowi kierowcy często chwalą sobie swoją pracę za jej częściowo niezależny charakter. Przede wszystkim nie mamy bezpośrednio kierownika nad sobą, który co chwilę wmyśla nam nowe zadania. Po prostu po załadunku jedziemy w trasę. I mamy spokój. To praca dla ludzi lubiących samotność i ciszę. Praca kierowcy daje też – może nieco złudne, ale jednak – poczucie wolności. Często kierowcy nie wyobrażają sobie siedzenia w biurze po 8 i więcej godzin dziennie, przykuci do biurka i wysłuchujący co chwilę nowych poleceń od przełożonego. Dla wielu osób będzie to więc bardzo kusząca możliwość. Jednak, aby obraz zawodu był pełny, to musimy również zwrócić uwagę na negatywne aspekty pracy w roli kierowcy.

Negatywne aspekty pracy w roli kierowcy

ile wynosi czas pracy kierowcyPraca w zawodzie kierowcy to jednak również sporo wad. Na co najczęściej narzekają kierowcy? Przede wszystkim praca za kółkiem wiąże się często z rozłąką z rodziną. W tym temacie na pewno inaczej wygląda sytuacja choćby kurierów, którzy jednak każdego dnia nocują w domu. Jednak kierowcy ciężarówek wyruszają zazwyczaj w długie trasy. Przynajmniej parę dni nie ma ich w domu. A często też jest tak, że pracują w systemie – 3 tygodnie w trasie i 1 tydzień w domu. Łatwo sobie wyobrazić, że dla osoby, która założyła rodzinę, praca w takim systemie może być bardzo niekomfortowa. W zasadzie nadają się do niej tylko osoby samotne. Dodatkowo podczas takich wyjazdów kierowcy często nocują w bardzo niekomfortowych warunkach, czyli po prostu w kabinie samochodu. Warto również zwrócić uwagę na aspekty zdrowotne wykonywania tego rodzaju zawodu. To przede wszystkim praca siedząca. Kierowca siedzi przez parę godzin ciągiem. Oczywiście nie trzeba dodawać jak bardzo jest to niekorzystne nie tylko dla kręgosłupa, ale również ogólnie dla całej kondycji fizycznej organizmu.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here