Wydajność pracy jest jednym z elementów decydujących o rentowności biznesu. Firma, która nie zadba o odpowiednią wydajność, nie będzie w stanie wyprodukować wystarczającej ilości produktów czy usług, aby wyjść na plus. Dlatego regularna analiza efektywności produkcji będzie nieodzownym elementem każdego zakładu.

Jak obliczyć wydajność pracy?

Jak obliczyć wydajność pracy?Wydajność pracy jest ilorazem produkcji (wytworzonych dóbr lub wykonanych usług) i nakładu pracy. Zapisuje się ją następującym wzorem: wydajność=produkcja/nakład pracy bezpośredniej. Współczynnik wydajności może być różny dla każdego przedsiębiorstwa, ale w sektorze podobnych biznesów dąży się do uzyskania podobnych lub wyższych wyników. Oczywiście próby zwiększenia wydajności pracy nie mogą odbijać się na pracownikach. Regularne badanie produktywności może pomóc dostrzec spadki wydajności.

Właściciele i menadżerowie powinni dążyć nie tylko do ustabilizowania efektywności pracy, ale również do zwiększenia jej współczynnika do możliwości rynku (zbyt duża podaż oznacza spadek cen).

Jak zwiększyć efektywność pracy?

Istnieją dwa podstawowe rozwiązania:

Inwestycje

Badania nowych technologii, szkolenia i zakup nowego, wydajniejszego sprzętu może przyczynić się do poprawy produktywności pracy. Każdorazowo przed inwestycją należy jednak rozważyć jej zasadność. Przykładowo na kuchni można kupić piec konwekcyjno-parowy, jeśli stare urządzenie jest zbyt małe i często hamuje prace zespołu kucharzy. Z drugiej strony zainwestowanie w zbyt duży piec może oznaczać duże straty energii. Rozwiązaniem może być zakup dwóch pieców typu combo, z których w razie potrzeby jeden może pozostać wyłączony lub odciążenie starego pieca, przez przerzucenie części wykonywanych czynności na mniej wykorzystywane sprzęty tj. płyta grzewcza, patelnia wychylna czy grill.

Motywacja pracowników

Częstą przyczyną spadku efektywności jest osłabiony zapał podwładnych. Jest szereg możliwości motywowania, a najskuteczniejszą i najtańszą są słowne pochwały. Inne możliwości to system premiowy, awanse, nadzór czy ostatecznie zwolnienia osób wpływających demotywująco. Każde z tych rozwiązań powinno być poprzedzone staranną kalkulacją zysków i strat.

[Głosów:18    Średnia:1.9/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here