Można chyba zaryzykować stwierdzenie, że w dużej mierze większość pracodawców ma spory problem z odpowiednim motywowaniem swoich pracowników do wykonywania obowiązków zawodowych. Szczególnie widać to w większych przedsiębiorstwach, gdzie pracownicy traktowani są często jako trybiki w wielkiej maszynie, której zadaniem jest wypracowanie odpowiedniego zysku. Nieco lepiej kwestia ta wygląda w małych firmach, gdzie relacje między pracodawcą a pracownikiem często zbliżone są do poziomu relacji niemalże koleżeńskich. W małej firmie zresztą pracownik bardziej czuje się odpowiedzialny za całokształt działania firmy i na osiąganie przez nią wyniki. Zastanówmy się jak motywować pracowników do pracy?
Jak motywować pracowników do pracy?
Jak motywować pracowników do pracy? Pierwsze co w tym wypadku nasuwa się na myśl to motywacja finansowa. Nie ma co ukrywać – każda osoba pracująca wykonuje swoje obowiązki w celach finansowych. Mało kto pracuje dla przyjemności. Naszym głównym zadaniem jest wypracowanie odpowiednich środków pieniężnych każdego miesiąca. Jest to kwestia naszego utrzymania. Dlatego też motywowanie pracowników wysokimi zarobkami, lub też ewentualnie jakimiś premiami za wykonanie określonego projektu, ma sens. Odwracając kwestię w drugą stronę, niskie zarobki mogą być w dużej mierze demotywujące dla pracownika i sprawią, że będzie on swoje obowiązki wykonywał niedbale, nieterminowo i z nienależytym zaangażowaniem. Oczywiście nie możemy też przesadzić, albowiem zbyt wysokie zarobki mogą doprowadzić do finansowej ruiny naszą firmę. Musimy w tym wypadku po prostu te kwestie odpowiednio wypośrodkować.
Inne sposoby
Niemniej jednak finansowanie nie jest jedynym z możliwych motywatorów, które mogą w tym wypadku wykorzystać pracodawcy. Albowiem finanse sprawiają, że oczywiście motywujemy się do pracy, ale nie identyfikujemy się firmą i nie zżywamy w kolegami z pracy. Dlatego dobrym motywatorem jest również odpowiednie związanie pracownika z firmą. Jak tego dokonać? W tym wypadku warto postawić na to, aby pracownik czuł się częścią firmy. Dlatego ważne są spotkania integracyjne, a także inwestowanie w rozwój pracowników.